Leiding worden

Heb je interesse om wekelijks en gedurende de verschillende kampen een speltak (leeftijdsgroep) te vermaken, leuke programma's te verzinnen en lekker buiten bezig te zijn? Ben je enthousiast en wil je tijd investeren in een leuke nieuwe hobby?
Binnen de leidingteams van Scouting Stratum vinden er elk jaar verschuivingen plaats, maar er is altijd wel een speltak op zoek naar nieuwe leiding! Stuur dus gerust een mailtje of kom een keer langs op de blokhut om te kijken welke speltak bij je past. Je mag vrijblijvend bij alle speltakken een kijkje komen nemen, maar pas op: Scouting is verslavend!

Wanneer kan je leiding worden?

Iedereen kan in principe leiding worden. Er is geen scouting ervaring vereist. Het is wel goed om te weten dat leiding zijn niet vrijblijvend is. Wanneer je binnen een speltak taken op je neemt, is de speltak van je afhankelijk. Het is dus belangrijk om je aan afspraken te houden.

Minimumleeftijden stafleden:

Speltak Minimumleeftijd
Bevers 17 jaar
Welpen 17 jaar
Verkenners 18 jaar
Rowans 20 jaar

VOG

Sinds 2013 is het verplicht om binnen onze organisatie een Verklaring Omtrent Gedrag aan te vragen. Als je na een paar keer kijken lid wil worden bij onze organisatie zal je de VOG dus moeten aanvragen. De kosten die hier aan verbonden zijn worden gedekt door Scouting Stratum.

Scouting Academy

Bij scouting vinden we het belangrijk dat leiding goed is getraind op tal van gebieden, bijvoorbeeld op het gebied van spel en programmering en het organiseren en draaien van activiteiten. Dit leer je bij scouting binnen Scouting Academy.

Het doel van Scouting Academy is dat de vaardigheden die je als vrijwilliger binnen scouting opdoet, ook buiten scouting van waarde zijn. Daarom worden deze vaardigheden, ook wel competenties genoemd, buiten scouting officieel erkend. Zo zorgt scouting ervoor dat je als vrijwilliger vaardigheden opdoet die ook buiten scouting gebruikt kunnen worden en heeft scouting profijt van een gekwalificeerde leiding, want de kwaliteit van het scoutingspel neemt tenslotte een belangrijke rol in binnen scouting in Nederland.

Als je leiding wordt is er binnen Scouting Stratum begeleiding om gekwalificeert leiding te worden, en je kan er voor kiezen om dit te behalen.

Maatschappelijke stage

Zit je op de middelbare school en moet je een maatschappelijke stage lopen? Dan kun je bij ons terecht! Onze jongste speltakken, de bevers en de welpen, zijn altijd blij met enthousiaste 'nieuwe leiding'. De opkomsten die je meedraait duren 2/3 uur. En ook kun je meehelpen met het voorbereiden van opkomsten of grote activiteiten. Zo leer je plannen, organiseren, leidinggeven kun je al je creativiteit kwijt! Enthousiast?