Energie neutraal

Achtergrond

Een scout is trouw, waardebewust en zorgt goed voor de natuur, is een regel uit de scoutswet.

Als scoutinggroep wil je buiten het spel om hier ook invulling aan geven. Het idee werd geboren om te onderzoeken hoe we onze CO2 uitstoot konden reduceren. Door het relatief nieuwe gebouw zijn bouwkundige maatregelen niet zinvol. De verwarming laat het niet toe om over te stappen op lage temperatuur verwarming. Tapwater wordt niet vaak gebruik, maar als er gebruik is zijn het zulke grote hoeveelheden dat zonneboilers een te grote voorraad moeten hebben om te kunnen bijdragen aan een serieuze CO2 reductie.

In het gebouw worden er geen gloeilampen meer gebruikt. Wat kun je dan als bestuur doen zonder meteen te gaan sturen op het eerder uitschakelen van lampen. Ja zelf energie op te gaan wekken.

Na wat berekeningen bleek al snel dat het dakvlak te veel schaduw had om hier gunstig PV op neer te kunnen leggen. Maar we zijn ook de gelukkige eigenaar van een geluidsmuur. De ligging hiervan is ideaal, haaks op het zuiden waardoor de panelen een maximale opbrengst kunnen geven. Er staan geen bomen voor maar wat zal de invloed op van de vervuiling van de snelweg zijn. Na wat discussie met gemeente Eindhoven en Rijkswaterstaat zijn de panelen in het najaar van 2014 geplaatst.

Tot nu toe zijn we heel tevreden, gemiddeld halen we een hogere opbrengst dan verwacht. Ook de vervuiling is minimaal, in 2017 hebben we weer secuur gekeken en er blijkt geen noemenswaardige verontreiniging te zijn vastgezet. De vogels gaan ook liever in de bomen zitten dan op de bovenste rand van de panelen, dus ook daar geen last van.

Onderstaande displays geven de actuele energieopbrengst, de opbrengst per dag en de vermeden CO2 uitstoot. In de grafiek daaronder kan per dag, maand en jaar de opbrengst worden weergegeven.  Je kunt zelf een dag, maand of jaar kiezen. In het grijs staat aangegeven hoeveel de installatie volgens het ontwerp zou moeten opbrengen.

Kijk eens op 10 maart 2017 de zon was nog niet zo fel, maar het was wel helder weer. En om 10:37 het dipje van de zonsverduistering.

Als groep willen we nu weer verder gaan sturen op het verminderen van het verbruik. Bij de vernieuwing van de hal zijn de TL armaturen vervangen door LED. De koelkasten in de lokalen worden beoordeeld op verbruik en in de toiletten worden bewegingsmelders opgehangen.

De installatie omvat:

• Gerealiseerd 1-11-2014.
  • Voorbereidingstijd 1 jaar.
  • 44 panelen van ieder 270Wp
  • Hiermee komt de installatie uit op 12kW piek.
  • Totale lengte van het systeem inclusief ons logo 76 meter.
  • Ideale oriëntatie waarbij de panelen pal zuid gericht staan op een hoogte van 35 graden. Daardoor levert het systeem op jaarbasis aan elektrische energie op 11.000 kWh op dit is ongeveer drie huishoudens. Hiermee is ons gebouw op elektrisch-energieneutraal.

Meer info Hans Van Hauwe per mail